چرا چراغ های خودرو ها کدر و مات می شوند و راه جلوگیری از آن چیست آیا مات شدگی چراغ قابل ترمیم است ؟

ابتدا باید در مورد چراغ های خودرو بیشتر بدانیم

جنس اکثر بلوری روی چراغ خودرو ها از پلی کربنات می‌باشد البته جنس بلوری چراغ ماشین های قدیمی از شیشه بود و قابل تعویض و کاسه و بلوری چراغ کاملآ از هم جدا بودند
بحث ما در مورد خودرو های جدید است که جنس بلوری چراغ از نوعی پلاستیک شفاف بنام پلی کربنات است .
پلی کربنات بلوری چراغ خودرو درجه سختی متفاوت دارد بعضی در مقابل خط و خش مقاوم هستند و بعضی دیگر جنس نرم تر دارند
ضخامت بلوری چراغ ها ( منظور قطر پلی کربنات چراغ ها است ) با هم متفاوت است بعضی ضخیم تر و بعضی نازک تر است
ممکن است کارخانه های سازنده چراغ از یک نوع لایه سخت محافظ در مقابل خط و خش و نور uv خورشید روی بلوری چراغ استفاده کنند
حالا می‌توانیم به سوال اول مقاله بهتر جواب دهیم

کدر شدن چراغ چندین حالت دارد

1-
کدر شدن سطح بیرونی چراغ که در اثر نور خورشید اتفاق می‌افتد
به مرور زمان و در اثر تابش آفتاب و تاثیر نور خورشید بر روی سطح چراغ لایه سطحی پلی کربنات چراغ با اکسیژن موجود در هوا واکنش نشان داده و سطح صاف آن مات می شود ، اما هنوز لایه عمقی آن سالم است و فقط لایه سطحی مات شده و آسیب دیده
اگر مات شدگی چراغ سطحی باشد یا اینکه فقط رنگ چراغ زرد شده باشد می‌توان از محصولات شفاف کننده چراغ خودرو ( ام موتور ) و یا ( مترو موتورز ) استفاده کرد

براق کننده چراغ خودرو پولیش تمیز کننده مترو موتورز مدل POWER LIGHT 

پولیش شفاف کننده چراغ خودرو ام موتورز


این محصولات لایه بردار بسیار دقیق با تکنولوژی پیشرفته هستند که با فرمول نانو و حلال های خاص خود لایه برداری می کنند
بصورتی که زیر میکروسکوپ بعد از لایه برداری بر خلاف دیگر برند های موجود در بازار هیچ خش و ردی از خود روی بلوری چراغ باقی نمی گذارند و چراغ کاملا نو و بدون خش شفاف میشود.

اگر مات شدگی عمیق باشد و به عمق ضخامت بلوری چراغ نفوذ کرده باشد ابتدا باید سنباده بزنید
بهتر است سطح چراغ را خیس کنید و از سنباده مقاوم به آب یا به اصطلاح آبی استفاده کنید .
از سنباده زبر ۴۰۰ شروع کنید سپس سنباده های ظریف تر مانند سنباده های 2000 یا پوستاب بکار ببرید
در آخرین مرحله از محصولات شفاف کننده چراغ خودرو
ام موتورز و مترو موتورز استفاده کنید .

2 –
کدر شدن از داخل که ممکن است در اثر نفوذ آب به داخل کاسه چراغ و ایجاد بخار آب به وجود آمده باشد
همچنین ممکن است که کدر شدگی از داخل در اثر حرارت بالای لامپ های غیر استاندارد به وجود آمده باشد
در این حالت باید بلوری چراغ را با ابزارهای خاص از کاسه چراغ جدا کرده و مراحل شفاف سازی را که در بالا گفته شد انجام دهیم
سپس طلق چراغ را با استفاده از چسب های مخصوص مقاوم به آب و حرارت مانند چسب پلی اورتان و مزدا به کاسه اتصال دهیم و آب بندی کنیم .
توجه : روش باز کردن طلق ( بلوری پلاستیکی چراغ ) را به افراد آماتور پیشنهاد نمی دهیم

3 –
چراغ های عقب و راهنما و خطر قرمز و نارنجی رنگ خودرو هم به همین شکل شفاف می شوند
اما باید توجه کنید چراغ های عقب یا چراغ های خطر خودرو رنگی هستند ممکن است بر اثر آفتاب سوختگی دچار رنگ پریدگی شده باشند
اگر رنگ قرمز یا زرد و نارنجی چراغ های عقب و راهنما ها کاملا سفید شده باشد و مولکول رنگ‌ دیگر موجود نباشد و کامل از بین رفته باشد چراغ های عقب و یا راهنما ها قابل ترمیم نیستند و باید تعویض شوند .