توضیحات
در تعریف کلی ,به هر تکیهگاهی که اصطکاک را کاهش دهد یاتاقان گویند .
یاتاقان های ساده به صورت متخلخل هستند و پر از خلل و فرج مانند یاتاقان کولرهای آبی که به روش متالورژی پودری ساخته می شوند و میتوانند روغن را از دیواره خود عبور دهند بنابراین روغن روانساز آنها باید گرانروی یا مقدار رفیق بودن یا غلظت خاصی داشته باشد که بتواند پس از روغنکاری دریچه دور یاتاقان از دیواره آن عبور کند و بین شفت و یاتاقان لایه نازک پایدار ایجاد کند و به بیرون نریزد و همچنین فشار بین شفت و یاتاقان یا بلبرینگ را تحمل کنند و همچنین در مقابل زنگ زدگی و خوردگی از بوش و بلبرینگ و یاتاقان محافظت کند و اسیدی نشود .
در بسیاری از موارد روغن باید در برابر دورهای موتور و گرمای زیاد مقاومت کند و تبخیر نشود و نباید بعد از استفاده طولانی غلیظ شود و سوراخ های میکروسکوپی یاتاقان را مسدود سازد